Opdag & afprøv nye løsninger på bare fem dage.

Hvorfor sprinte?

Vi har brug for at finde radikalt nye løsninger på ekstremt kort tid. Design Sprintet er en intensiv process der kan netop det.

Udover at spare tid og minimere risikoen ved store komplekse projekter, skaber vi hands-on fremdrift, ejerskab og optimisme.

Hele idéen er at finde og teste nye løsninger hurtigt - at gå fra idé til læring før du investerer i implementering. På bare fem dage kan vi opdage og afprøve nye bæredygtige løsninger - det er bare med at komme i gang!

Hvordan ser et bæredygtigt sprint ud?

  • Definér målet

    Dag 1 handler om at vi får et fælles billede af den fremtid vi ønsker og udfordring vi skal løse.

  • Skitsér ideer

    Allerede på dag 2 går vi i løsningsmode og skitserer forskellige konkrete idéer.

  • Beslut & løs

    Dag 3 udvælger vi de idéer der skal udgøre den samlede løsning, der skal testes.

  • Byg en prototype

    På dag 4 udarbejder vi en prototype, som vi kan vise til rigtige bruger for, at validere løsningen.

  • Afprøv løsningen

    Dag 5 tester vi løsningen på fem brugere. Vi får indsigter til ændringer og en fremadrettet handleplan.

Jeg er helt høj. Tror det har været den bedste uge i mit arbejdsliv indtil dato.

Helle Carstensen, Digitaliseringsansvarlig, Markedsudvikling & Digitale løsninger, Topdanmark

“Jeg er forbavset over, hvor meget vi nåede på en uge - det kunne vi ikke selv have gjort på et år!

Poul Henrik Schou, Adm. direktør i Poul Schou A/S

Jeg elsker at arbejde på den måde! Jeg ville ønske vi kunne arbejde sådan med alting!

Britt Hougaard, Marketing- & Kommunikationschef, Kohberg

Book et sprint

Design Sprintet er som skabt til at tage hul på store komplekse udfordringer og finde nye veje. Vi hjælper dig igennem den intensive og fokuserede designproces og garanterer fremdrift, ejerskab og fornyet optimisme.

Spørgsmål vi ofte får:

  • Design Sprintet kan både spare tid og minimere risikoen ved et projekt. Samtidig kan det være med til at øge motivation og samarbejde i dit team. Hele idéen er at blive konkret og teste idéer af, før du begynder at implementere noget. Den tilgang kan lære dig en masse om det problem du prøver at løse, samtidig med at du kan inddrage alle interessenter fra start.

  • Det kræver at du kan afsætte et team på 4-8 personer i 5 arbejdsdage - så det skal være en problemstilling der er vigtig for dig, og gerne en der har vist sig svær at få hul på. Derudover er det vigtigt at der er beslutningskompetence i arbejdsgruppen, og at de beslutninger der tages i sprintet følges op efter sprintet.

  • En af de helt store fordele ved et Design Sprint er det momentum og den energi det giver dit team. Det er sjældent at vi får lov til at arbejde koncentreret med én opgave flere dage i træk, og det alene er en stor del af magien i et sprint. Det er naturligvis muligt at opdele sprintet, men jo mere du gør det, jo mere af værdien mister du. Det skal selvfølgelig passe ind i virkeligheden, bare vær opmærksom på at det udvander processen og introducerer en masse spildarbejde og tilbageløb, jo mere du skiller det ad.

  • Det vigtigste ved et sprint team er, at der er både bredde og dybde - at det er T-formet. Det betyder at der skal være flest mulige perspektiver i gruppen, fra sekretær og support, til salg og ledelse, samtidig med at der er dybdeviden omkring det pågældende problemfelt. Vi bliver ofte spurgt om den notoriske kritiker i afdelingen skal udelades, men det er faktisk en stor fordel at have den profil med - dels fordi alle (angrebs)vinkler vil blive afdækket, dels fordi det at være med i sprintet faktisk kan vende en kritiker til en ambassadør.

  • Som udgangspunkt ja. Det er meget forstyrrende hvis team medlemmer kommer og går, og der er ikke tid til at resumere fremdriften hver dag. Så prioriter at de mennesker der er på teamet, kan være med hele ugen. Hvis eksempelvis chefen gerne vil være med, men ikke på nogen måde kan afse fem dage, er det vigtigst at vedkommende er med mandag, hvor de der lægges retning for hele sprintet, og fredag, hvor der testes. MEN i det tilfælde er det essentielt, at beslutningsmandatet bibeholdes på sprint teamet. Forlader man lokalet, mister man medbestemmelsesretten.

  • Der skal være et grundlæggende scope for sprintet, som projektejeren har nikket til, men som stadig åbner for et mulighedsrum af problemstillinger og løsninger teamet kan dykke ned i. Der skal også være udpeget en beslutningstager, som har den endelige beslutningskraft i sprintet. Endelig skal der været en dedikeret facilitator, der kender processen og sørger for at styre teamet gennem alle øvelser indenfor den meget stramme tidsramme.

    Det kan være en fordel at indvie deltagerne i metoden og hvad de kan forvente, men samtidig lade dem slappe af i, at de blot skal møde op med åbent sind og den viden de allerede har.

  • Der skal være et fast lokale der står til rådighed for teamet alle fem dage. Undervejs fyldes rummet med skitser, post-its, brugerrejser og andet, som teamet får et helt fysisk forhold til, så det dur ikke at det skal tages ned og flyttes rundt undervejs. Derudover skal der være whiteboards, tusser, post-its, tegnepapir, brownpaper, ur (helst en TimeTimer), snacks, frugt, vand, kaffe, frokost - og helst god adgang til frisk luft.

  • Det kommer selvfølgelig an på hvilken problemstilling du går ind i sprintet med. Men du vil stå med en testet prototype og reel brugerfeedback, der giver dig en helt klar idé om hvad dit næste skridt bør være. Du vil have en konkret handlingsplan for det videre udviklingsforløb. Du vil have en meget bedre forståelse af din problemstilling og af dine brugeres verden, hvilket giver dig en ramme for at sammensætte den helt rigtige løsning. Og så vil du have et projekt der er forankret i et højt motiveret team, der vil have tillagt sig en langt mere agil tilgang til problemløsning.

  • Alt. Designere laver af natur sjældent tingene efter en opskrift, men tilpasser og justerer hele tiden ud fra erfaring og ny viden. MEN start med at følge opskriften. Hvis ikke du har prøvet at køre et sprint som det var tiltænkt, ved du heller ikke hvad du mister ved at justere. Så lær grundmodellen godt at kende, før du begynder at freestyle.

  • Det kan man godt Vi bruger en kombination af Teams og Miro, der giver en fornuftig ramme for at arbejde sammen online. Det er IKKE det samme som at være sammen fysisk, og der er nødt til at være nogle kompromiser - ingen kan holde ud at sidde i et Teams møde 8 timer om dagen, uanset hvor spændende en problemstilling vi arbejder med - men det kan fint lade sig gøre.

  • Nej. Design Sprintet er en ressourcekrævende og meget intens metode til at løse komplekse problemer (Wicked problems). Det passer bedst til problemer med høj risiko, mange ubekendte, høj kompleksitet og mange interessenter. Hvis ud allerede har en idé om løsningen, er det bedre bare at prototype og teste den. Pointen er at få vist dine idéer til nogle rigtige brugere, før du implementerer dem - og det kræver at din idé er konkret nok til at dine brugere kan forstå den.

  • Design Sprintet er udviklet af Jake Knapp og John Zeratsky, mens de arbejdede med at modne start-ups i Google Ventures. Siden skrev de bogen “Sprint - how to solve big problems and test new ideas in just five days”, der i dag er oversat til mere end 20 sprog.