CASE: SOLAR
MERE END BELYSNINGSPRODUKTER:

Hvordan kan vi spare tid og vinde flere udbud?

- VI HJÆLPER SOLAR PÅ REJSEN FRA GROSSIST TIL SERVICEPROVIDER.

 
DSC_1034_color.jpg
 

Udfordring

At skabe et digitalt salgsværktøj som afløsning til det trykte katalog, baseret på forretnings- og kundeindsigter. 

Resultat

En digital platform, der øger både salgsteamets og kundernes effektivitet mærkbart og målbart.

 
 

Solar-koncernen er godt i gang med at ændre deres traditionelle forretningsmodel, og har i de seneste år gennemgået en transformation fra at være klassisk grossistvirksomhed til en moderne sourcing- og servicevirksomhed. Ud over et brugercentreret fokus, har Solar et digitalt mindset og investerer i at finde ud af, hvor digitale løsninger kan lette interne arbejdsgange og hjælpe kunderne.

Fokus er konsekvent på kundernes behov og adfærd - den vigtigste opgave er at skabe værdi for kunderne.
— Thomas Hestbæk, Markeds- og Produktgruppechef, Solar Light

Opgaven
Noget af det første vi sammen med Solar fokuserede på, var hvordan vi kunne hjælpe salgsafdelingen indenfor belysning med at fremvise segmenterede produkter ift. specifikke projekter, samt hvordan kunder lettere kunne finde produktspecifikationer og sammensætte udbudsmaterialer.

På det tidspunkt fandtes Solars overblik over belysningsprodukter i et trykt katalog, som både salgspersonale og kunder tog udgangspunkt i, når informationer omkring produkter skulle findes ifm. projektering. Den løsning var både omstændig, ufleksibel, aldrig up-to-date og dyr at vedligeholde. 

IMG_4315.JPG

Få forretningen ombord
Det var oplagt at udviklingen af en smartere digital løsning, ville kunne løse nogle af de udfordringer der var med det oprindelige katalog. Udfordringen var, at vi skulle holde fast i de ting der rent faktisk fungerede ved kataloget, såsom den måde det inspirerede og iscenesatte produkter i relation til hinanden. Samtidigt skulle vi finde en løsning, der ville passe ind i forretningen og kundernes behov.

Det er salgsafdelingen der bærer produkterne ud i markedet og har dialogen med kunderne. Vi startede derfor med at afdække de forretningsmæssige mål og kortlægge salgsafdelingens behov, gennem en række interne workshops i Solar. Hvad er målet for løsningen? Hvordan kan vi adskille os i et marked, der er så prisfikseret? Hvilken dialog er det salg har med kunderne? Og hvordan kan vi gøre det nemmere for salg at hjælpe kunderne?

Regndans har været dygtige til at omsætte vores forretningsstrategi til en visionær og brugervenlig digital løsning. De har været gode til hjælpe os på den kreative rejse og vedholdende fokuseret på værdiskabelse for kunden.
— Thomas Hestbæk, Markeds- og Produktgruppechef, Solar Light

Involver kunderne
Værdi er et output, ikke et input - det er noget vi som mennesker oplever, når vi interagerer med andre mennesker, et produkt eller en service. Gennem interviews med kunderne, i dette tilfælde el-installatører og rådgivende ingeniører, fik vi en kortlægning af deres adfærd, der viste tydelige optimeringspunkter ifm. indkøb og projektering af belysning. Installatøren tjener penge på installationer og taber penge på projektering, udbud og produktopfølgninger. Så hvordan kan vi hjælpe installatøren med at spare tid i hverdagen og vinde flere udbud?

Efter ideforløb, skitser og kundetest blev løsningen en ny digital platform for Solar Light. En del af platformen gør det muligt for brugerne hurtigt og effektivt at samle specifik information, tekst, billeder og dokumentation til et konkret tilbud, og vedhæfte det i deres udbudsmateriale. Det samme kan det interne salgsteam hos Solar Light gøre, ifm. større udbud eller inden et specifikt kundemøde. 

Vi nåede alle de opsatte mål indenfor de først 3 måneder, men arbejder fortsat sammen med Solar, for at optimere løsningen og gøre hverdagen lettere for kunderne.

Solar Light fik stor ros for deres nye digitale løsning efter lancering, og vi arbejder hele tiden på at gøre den bedre. Klik på billedet for at gå til solarlight.dk

Solar Light fik stor ros for deres nye digitale løsning efter lancering, og vi arbejder hele tiden på at gøre den bedre. Klik på billedet for at gå til solarlight.dk

Er du interesseret i at finde ud af, hvad vi kan gøre for dig?

Ring eller skriv til os - så bliver vi glade!


Vi arbejder sammen med gode partnere:

Bureaupartner: Nørgård MIkkelsen
Implementeringspartner: Alpha Solutions